“Ik ben er bijna!” is een appje dat we sinds 1 juli 2019 niet meer al fietsend mogen versturen. Je moet nu netjes afstappen of maar even helemaal niks laten weten. Deze regel, ingevoerd door de overheid, is bedoeld om ongelukken te voorkomen. Benieuwd wat dit betekent voor jouw aansprakelijkheid? Wij zochten het uit!
Tommy-Boy
Wat de afschuwelijke gevolgen kunnen zijn van het gebruiken van je smartphone op de fiets, ondervond Michael Kulkens. Hij verloor zijn 13-jarige zoon Tommy-Boy na een aanrijding met een auto. Tommy-Boy keek op het moment van de botsing op zijn telefoon. In zijn Spotifylijst om precies te zijn. Niet veel later overleed hij in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.
Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen wil met de invoering van de wet verdere slachtoffers voorkomen. Concrete cijfers over exacte aantallen kunnen niet worden gegeven. In Nederland wordt namelijk niet geregistreerd of afleiding een rol heeft gespeeld bij een ongeluk.
Dit is de voicemail van…
Iedere fietser is zich er inmiddels vast bewust van; sinds 1 juli is het verboden om te bellen (handsfree mag nog wel) en te appen op de fiets. Maar eigenlijk is deze nieuwe wet breder dan dat. De precieze wet houdt namelijk in dat het verboden is om een elektronisch apparaat vast te houden tijdens het besturen van alle soorten voertuigen. Daaronder valt bijvoorbeeld ook een gehandicaptenvoertuig, het rijden op een paard of het besturen van een schip of tram. Deze regel was al van kracht voor gemotoriseerde voertuigen, maar nu dus ook voor alle andere bestuurders.